Den fryktede magedreiningen

lagt inn 12. nov. 2014, 06:53 av Din Dyreklinikk

Mange hundeeiere sin største frykt er at hunden skal få magedreining, og vi får stadig spørsmål om hva man bør passe på i den sammenheng. Det er mange meninger og myter rundt temaet. Jeg var nylig på et kurs hvor de blant annet op

pdaterte oss på beviselige risikofaktorer, og jeg tenkte at jeg skulle dele den informasjonen med de av dere som er interessert.

Magedreining er en akutt og livstruende tilstand der magen blåser seg opp og kan vri seg om sin egen akse (som regel med klokka), og dermed klemmer den all blodtilførsel. Hunden kan raskt gå inn i sjokk og dø om ikke noe gjøres fort. Hunden kan virke tilnærmet panisk og det er veldig typisk at de ser ut til å forsøke å kaste opp uten at noe kommer ut (fordi spiserøret er vridd).

Det er de store hunderasene (over 23 kg) som er mest utsatt. En rapport hevder at over 20 % av hunder over denne størrelsen vil få en eller annen grad av tilstanden i løpet av livet. Rasen Grand Danois er spesielt utsatt, hvor over 40 % er antatt å få det. Det er økt dybde i forhold til bredde på brystkassen som er den største risikofaktoren her, fordi det blir mer plass til bevegelse av magesekken. Har hunden i tillegg nære slektninger som har hatt magedreining er de statistisk ekstra utsatt.

Den største feiloppfatningen viser seg å være at hunder ikke skal være i aktivitet etter måltid. Faktisk kan moderat aktivitet, som løping i hagen og lek med andre hunder, faktisk være en fordel. Derimot er stressende aktivitet negativt. Generelt er aggressiv eller engstelig temperament ugunstig.

Myten om at det er lurt å fôre fra en opphøyet matskål har ingen identifiserbar sammenheng med magedreining. Likevel er det enkle forholdsregler man kan gjøre ved fôring som reduserer risikoen. Det er bevist at få måltider per dag, liten partikkelstørrelse på fôret og rask spising er uheldig. Hvis man supplementerer maten med egg eller fisk er faktisk risikoen beviselig nedsatt. Kanskje er det gunstige ingredienser i disse matkildene, eller så er det kanskje fordi det fukter og binder fôret.

Den aller beste måten å forebygge magedreining er en såkalt «profylaktisk gastropexi», hvor magesekken sys fast til bukveggen. Det er kanskje ikke forsvarlig å gjøre dette på alle, men hvis hunden din må bukopereres av en eller annen grunn kan det være en ide å spørre veterinæren din om å sy fast magesekken samtidig.