Reise med hund

Vurderer du å ta med hunden din på den neste utenlandsferien din?

Da er du ikke alene. Jo mer vi mennesker reiser, desto flere av oss ønsker også å ta med det firbeinte familiemedlemmet på ferden. Men hvordan gjør man egentlig det? Her får du råd om alt fra dyrepass til ormekurer, og hva du gjør om vennen din skader seg eller blir rammet av sykdom når dere er i utlandet. Du som reiser med dyret, har det fremste ansvaret for å finne ut hvilke regler som gjelder for å ta med dyret ditt inn i akkurat det landet du ønsker å reise til. Du må også tenke på hva som gjelder når du senere skal ta med hunden din tilbake til Norge.

Før du reiser

Reglene for å reise med dyr er ulike for ulike land. Dessuten kan bestemmelsene noen ganger endres. Sett deg nøye inn i gjeldende regler.

Pass

Du trenger et eget pass til hunden din. For å få dette må hunden være ID-merket, og for å reise gjennom EU må dyret ditt også vaksineres mot rabies. En veterinær utsteder passet og signerer de vaksinene, ormekurene og helsekontrollene som er nødvendige for hvert land.

Hunder som skal reise utenlands må ha gyldig pass

På flyet

Ulike flyselskaper har ulike regler. Som oftest trenger du en spesiell dyrebillett til hunden din. De fleste flyselskaper tillater mindre dyr i kabinen. De skal vanligvis holdes i et transportbur som må være innenfor bestemte mål. Dyret ditt skal vanligvis ikke veie mer enn åtte kilo, større hunder kan være nødt til å reise separat i lasterommet for dyr. Du må reservere plass i god tid for å kunne ha med hunden i kabinen. Det er ikke alltid det går an å booke billetten over internet. Ta kontakt direkte med flyselskapet for å se hvilke regler som gjelder.

Reise med bil

Ikke glem å undersøke hva som gjelder for å ta med dyret ditt inn i land du reiser gjennom for å komme til reisemålet. Det finnes regler for hvordan hunder kan transporteres i bil, hvor ofte de må luftes og annet. Sett aldri dyret ditt igjen i bilen. Bilen blir raskere varmere enn du tror!

Sett deg inn i regler for hva som gjelder vedrørende sikring av hund i bil i det landet du skal reise til

Her får du vite mer

For å finne ut hva som gjelder for landet du ønsker å reise til, gå inn på Mattilsynets hjemmesider. Her finnes fakta om det å reise med dyr og lenker til EU-landenes veterinærmyndigheter. Du får også vite hva som gjelder når du skal ta med dyret ditt tilbake til Norge. Du kan videre ta kontakt med de respektive landenes ambassader. Be om å få kontakt med veterinærmyndighetene, og be gjerne om skriftlige fakta om hvilke krav som stilles, som du kan vise til veterinæren din. Husk at det er du selv som er ansvarlig for å kjenne til de ulike reglene.

Beskytt hunden din under reisen

Å beskytte mot smitte handler ikke bare om dyret ditt sin helse. Ulike sykdommer finnes i ulike land og kan spre seg til andre dyr og i noen tilfeller til mennesker. Visse vaksiner og behandlinger er frivillige, men kan spare dyret ditt og deg selv for problemer.

Vaksinasjon før utenlandsreise

Ulike land krever ulike vaksiner, og det er forskjell på å reise innenfor og utenfor EU. Husk at Norge ikke er med i EU. Finn ut hva som gjelder på Mattilsynets nettsider, og vær klar over at reglene endres i blant.

Grunnkravet for å reise innenfor EU er at dyret er rabiesvaksinert. Når grunnvaksinen er gitt, får dyret reise tidligst etter at det har gått 21 dager. Valper får ikke vaksineres tidligere enn ved 12 ukers alder.

Hvor ofte revaksinasjon må gjøres, varierer for ulike vaksiner og land. Ved vaksinasjon fyller veterinæren ut dyrets pass med gyldighetstid. Hvis revaksinasjon skjer innen gitt tid, kreves ingen ny ventetid før dyret får reise. Det er dyreeier som er ansvarlig for revaksinasjon til rett tid, selv om dyreklinikkene kan hjelpe til med å huske på dette ved å sende ut påminnelse.

Flått i utlandet

I Mellom- og Sør-Europa finnes husflått som kan spre smitte som ikke finnes i Norge. Gi hunden forebyggende behandling med utvortes flåttmiddel i god tid før du reiser, slik at middelet oppnår sin effekt, og sett deg inn i hvor lenge effekten varer. Gå også gjennom hundens pels i løpet av reisen. Kontakt din veterinær for hvilket flåttmiddel du skal bruke og resept.

Mygg i utlandet

I Sør-Europa finnes sandmygg som kan spre leishmaniose til hund og mennesker. Det kan gå måneder eller år før sykdommen utvikles hos hunden. Sykdommen er kronisk og krever livslang behandling. I Sør-Europa finnes også stikkemygg som kan gi hjerteorm som utvikles i lunger og er vanskelig å kurere. Det finnes effektive medisiner som beskytter mot angrep og forebygger sykdom. Beskytt også hunden med myggnett, eller hold den innendørs om kvelden.

Ormekur i sammenheng med reise

I Europas fjelltrakter og andre deler av Europa er revens dvergbendelorm vanlig. Den finnes også i Sverige. Alle hunder som skal krysse grensen mellom Sverige og Norge må ha eget pass, være ID merket og behandles med ormekur. Behandlingen må foretas hos veterinær og veterinæren skal attestere for at ormekuren er gitt og hvilken ormekur som er brukt i hundens pass. Parasitten kan spres fra rev og hund til mennesker og føre til alvorlig sykdom.

Sett deg inn i reglene når det gjelder tidsfrister for ormekukren, og i hvilket land den må gies. Se Mattilsynets hjemmeside.

Leptospirose

Å vaksinere hunden mot bakteriesykdommen leptospirose anbefales dersom du skal reise til Sør-Europa. Mer informasjon finnes på Veterinærinstituttets hjemmeside.

Når dere er framme

Herlig, endelig framme. Forhåpentligvis vil dere trives, og det blir også et flott besøk for hunden din. Her er noen tips for å gjøre tiden i utlandet enklere for hunden din.

• Fôr og vann
    Gi hunden din samme mat som den får hjemme. Det å bytte fôr kan alltid innebære en risiko for problemer. Ta derfor med hundens vanlige fôr. Når det gjelder vann, bør dyret få samme type vann som du selv drikker. Det vil si at dersom du befinner deg i et land hvor man bør drikke vann fra flaske, bør du også gi dette til dyret ditt.
  • Reiseapotek
    Ta med for eksempel flåttmiddel, myggnett, væskeerstatning, kosttilskudd mot dårlig mage (kjøpt hos dyreleg), midler mot sandmygg, elastiske bandasjer og annet som hunden din kan ha behov for i reiseapoteket.
  • Feriemage
    Dersom hunden får i seg noe den ikke bør, kan den bli dårlig i magen, akkurat som oss mennesker, med diare eller oppkast som følge. Dette kan deretter føre til dehydrering. Kontakt veterinær dersom dyrets allmenntilstand blir påvirket, eller om det ikke kommer seg etter kort tid.
  • Skade eller sykdom
    Dersom hunden din blir syk eller blir utsatt for en ulykke på reisen, oppsøk en dyreklinikk eller dyresykehus. Trenger du råd og hjelp, kontakt gjerne veterinæren din eller forsikringsselskapet ditt i Norge før du drar til en lokal veterinær. Evidensia har klinikker i Europa og oversikt over disse finner du her.

Til slutt

Her kommer noen flere gode råd og tips for deg som vurderer å reise med dyret ditt. Har du tenkt på alt? God tur!

Forsikring

Det er selvfølgelig lurt å sørge for at hunden din er forsikret på turen. Kontroller i god tid hva som gjelder for veterinærbehandlinger i landet du skal besøke.

Toll

Når du kommer tilbake til Norge, må du gå på rødt i tollen. Der kontrolleres det at alle papirer om hunden er i orden. Du må ha originalpapirer. Sjekk på Mattilsynets nettsider hva som gjelder. Du finner også informasjon på Tollvesenets nettsider.

Forbered dyret ditt

Forbered hunden før reisen. Gjør den vant til buret den skal reise i. Skal dere dra til en by, er det lurt å øve på å oppholde seg blant mange mennesker i et bymiljø. Ta for eksempel bussen eller T-banen med mange mennesker.

La hunden være igjen hjemme?

Du som dyreeier bør alltid stille deg spørsmålet om det er bedre å la vennen din være igjen hjemme. Å reise kan være en påkjenning for dyret, særlig hvis reisen er lang, og selvfølgelig dersom det må reise i et lasterom. Hunden risikerer også å utsettes for smitte og sykdom, både på reisen og når dere kommer hjem, når smitten kan spres hjemme. Er det snakk om en kortere reise, vil det ofte være bedre å sette igjen hunden hjemme hos en dyrevenn eller på et godt dyrepensjonat.

Andre reiser med hund

Denne informasjonen er rettet mot reiser med dyr på ferier og liknende. Men også reiser med dyr til utstillinger og transport over grensene for privat import og eksport skjer. All transport skal skje på en trygg måte, og dyrene skal ikke utsettes for skade eller lidelse. Det er selvfølgelig også viktig at dyr som transporteres mellom land, ikke tar med seg smitte. Få mer oversikt på Mattilsynets nettsider.