Flått – en sommerplage

Fakta om flått

Normalt pågår flåttperioden i Norge mellom mars og slutten av oktober. Dette varierer fra landsdel til landsdel. Flåtten er aktiv når det er fem-syv plussgrader eller mer. Det betyr at flåtten er aktiv store deler av året i noen deler av landet. Flåtten er et lite edderkoppdyr. Den trives best på skyggefulle og fuktige steder, gjerne i løvskog. Flåtten går igjennom fire ulike stadier i utviklingen sin – fra egg, til larve, til nymfe og deretter til voksen flått. På de tre sistnevnte stadiene trenger flåtten å suge blod for og utvikle seg. Når flåtten er aktiv, sitter den ute i naturen, kanskje på et gresstrå 10-20 cm fra bakken og venter på at et passende dyr eller menneske skal passere. Ofte er byttet en mus eller annen smågnager, men flåtten kan også feste seg på hunder og katter.

Larve, nymfe eller voksen flått? I alle stadier trenger flåtten å suge blod for å utvikles. Flåtten er et lite edderkoppdyr som du ofte finner på skyggefulle og fuktige steder, gjerne i løvskog.

Hvor stor er risikoen?

Hunder og katter rammes i ulik grad. Utekatter rammes oftere av flåttangrep, men de positive helseeffektene for en utekatt overgår fortsatt risikoen med flått. En del hunder liker å ”dykke” ned i gresset, mens andre heller holder seg til veien og stier og rammes derfor ikke i like stor grad. Flåtten kryper rundt på dyret en stund for å finne et godt sted å sette seg før den biter. Flåtten sitter i 3-11 dager og suger blod før den slipper taket.

Visste du forresten at hunde- og katteiere har dobbelt så stor risiko for å få flåttbitt? Les mer på Flåttvett.no.

Symptomer og sykdom

De fleste flått bærer ikke på smitte, og når de gjør det overføres smitten sjeldent til hunden eller katten. Men risikoen er der likevel og hvis dyret blir smittet kan det være alvorlig. Sykdommene som dyret ditt kan få, er borreliose samt en infeksjon som heter anaplasmose. TBE er veldig uvanlig hos hund og katt.

Anaplasma

En bakteriell infeksjon som kan gi akutte symptomer som feber, trøtthet, nedsatt appetitt, mage- og tarmforstyrrelser, tegn på smerte eller ømhet samt blodplatemangel. For å kunne overføre smitten, må flåtten ha sugd blod i minst ett døgn. Selv om katten eller hunden din blir smittet, trenger den ikke nødvendigvis å bli syk. Men dyret kan i noen tilfeller bli dårlig. Det tar omtrent 1-2 uker fra dyret blir bitt til det får symptomer. Dyret henter seg vanligvis inn igjen ganske fort når man behandler sykdommen.

Borreliose

Oppstår på grunn av en bakterie som finnes i flåttens tarm. For å kunne infisere dyret, må flåtten suge blod i minst ett døgn. Det tar to til fem måneder før sykdommen bryter ut. De aller fleste hunder og katter blir ikke syke selv om flåtten har overført smitte til dem. Symptomene er nedsatt allmenntilstand, feber, trøtthet, halting som forflyttes mellom benene (vandrende halting) samt stive ledd. Det finnes vaksine mot borreliose hos hund. Man grunnvaksinerer to ganger med tre ukers mellomrom, og deretter vaksinerer man årlig i god tid før hver flåttsesong.

Eksem

Flåttbitt kan, akkurat som andre småsår i huden, utløse våteksem (hotspots). Dette fører til kløe og smerter.

Hva kan du gjøre selv hjemme?

Flåtten sitter i 3 -11 dager for å suge blod, og kan øke vekten sin hundre ganger. På visse hunder og katter er det vanskeligere å oppdage flått – for eksempel hos langhårete katter eller dyr som ikke er så glad i å bli klappet eller undersøkt for lenge. Når du oppdager en flått, må du ta den bort med en gang. Jo fortere, desto bedre. Da minskes risikoen for at dyret ditt blir smittet av sykdom.

Undersøk katten eller hunden din regelmessig

Flått kan sette seg hvor som helst på dyret. De liker å sitte fremme ved ansiktet, bak ørene, på halsen eller ved armhulene. Der dyret ikke kommer til selv sitter de selvfølgelig lengre.

Det er viktig å fjerne flåtten så fort som mulig, så gå over hunden eller katten din en gang om dagen i perioder hvor flått er vanlig.

Sjekk hunden eller katten din regelmessig for flått

Slik tar du vekk flått

Bruk helst en flåttfjerner. En del vil heller bruke fingrene, og andre pinsett. Med pinsett er det en risiko for å knuse flåtten hvis man er uforsiktig. Ta tak i flåtten helt nært huden, og dra rett ut. Det er best å få med alle delene av flåtten, men dersom hodet eller munndelene blir sittende igjen, er det ikke farlig. Restene fjernes da av seg selv etter noen døgn. Flåttbittet kan gi en liten betennelse, vask da med klorhexidin fra apoteket.

Flåttmiddel

Det finnes ulike former for flåttmidler for dyr, både dråper, halsbånd og tabletter. Veterinæren vil foreskrive det som passer best til ditt dyr. Flåttmiddel for katt skal utelukkende brukes på katt, aldri bruk flåttmiddel for hunder til din katt. Katten kan bli syk og i verste fall få kramper og dø. For alle dyr er det viktig å tenke igjennom hvilke bivirkninger som kan forekomme. Dyret kan for eksempel slikke i seg flåttmidler satt i pelsen hvis man har satt det for langt bak på kroppen, eller fra andre dyr som nylig er behandlet, og få i seg giften. Hvis hunden eller katten din blir syk, dusj og sjamponer pelsen og skyll nøye. Blir dyret dårligere, kontakt veterinær. Flåtthalsbånd kan også ha bivirkninger.

Flått om vinteren?

Hvis du finner flått på hunden din om vinteren, bør du spare på den og sende den til analyse. Spør veterinæren din om hjelp. Det finnes flåttarter som vi vanligvis ikke har i Norge. Har du fått inn utenlandske flåttarter, må dette tas hånd om med behandling.