Import av utenlandske hunder

lagt inn 20. jan. 2013, 11:42 av Din Dyreklinikk

I 2003 oppløste Mattilsynet krav om karantene når dyr krysset grensen til Norge, og 1. januar i år ble kravet om blodprøve etter rabiesvaksine tatt bort. Dette var så folk lettere skulle kunne ta med egen hund på utenlandstur. Samtidig åpnet dette dessverre for organisert import av dyr. Bare i løpet av 2011 kom det 6000 kjæledyr gjennom tollen på Gardermoen, særlig fra Romania, Spania og Portugal, men folk adopterer også gatehunder fra mange andre verdenshjørner.

I mange av disse landene har de liten kontroll på sykdommene i løshundbestanden. Sykdommer vi nordmenn aldri har hørt om er rett og slett dagligdagse. Det er krav om helseattest fra veterinær som må følge med passet, men mange av sykdommene er vanskelig å oppdage. Kanskje slår de ikke ut før dyrets immunforsvar svekkes av stress ved reising og miljøskifte. Dessuten har det vist seg at enkelte importselskaper har jukset med pass og attester. Disse importerte hundene kan spre smittsomme sykdommer både til mennesker og andre dyr når de kommer hit til landet, og etter hvert kan det i verste fall bli vanlige sykdommer også her. Mange av sykdommene kan også være vanskelig eller umulig å behandle.

Det er ikke nordmenns jobb å redde utenlandske gatehunder. Vi har nok av norske hunder som sårt trenger et hjem før de selv går ut på dato – både fra dyrevernsorganisasjoner og private personer. Det er en myte at alle omplasseringshunder har atferdsproblemer. Veldig ofte må dyr settes bort på grunn av for eksempel allergi eller andre sykdommer eller forandringer i livsstil/bosted/familiesituasjon. Noen finner ut at det var mer arbeid med en hund enn de hadde trodd og noen setter dem faktisk bort fordi de har feil farge eller andre rasetypiske avvik. Dessuten er det mange tyvparringer som fører til uønskede valper som ikke blir gitt bort. Skyldes omplasseringen atferdsavvik ligger ofte problemet hos de tidligere eierne som ikke håndterer eller forstår hundens behov godt nok. En utenlandsk importert gatehund kan ha det vel så vanskelig med å tilpasse seg etter masse stress, nytt klima, totalt nye omgivelser hvor vi ikke har anelse om hva de har vært igjennom på forhånd.

Dersom man ønsker å hjelpe gatehunder kan det være en vel så god ide at man støtter organisasjoner som arbeider for dyrevern og dyrehelse i hundenes hjemland.

Har du likevel planer om import, eller allerede har importert hund fra utlandet bør du ta med hunden til veterinær for ny helseundersøkelse. Ta med avføringsprøve fra de tre siste dagene som sendes til analyse for tungeorm, dvergbendelorm, trådorm og hakeorm. Det er også anbefalt å ta blodprøve som undersøkes for babesiose, brucellose, leptospirose, rabies og hjerteorm. Frem til prøvesvar foreligger bør du være ekstra påpasselig med å plukke opp all avføring hunden gjør fra seg.

Folk bør også være mer kritiske til å ta med sitt eget dyr sørover i Europa. Generelt har norske hunder lettere for å bli syke ved utenlandsreise fordi de har en helt annen bakterieflora og et immunforsvar som ikke er tilpasset de nye omgivelsene. Det er ikke rabies (som er eneste påbudet å vaksinere mot) som er den største faren. Til de fleste av sør- og østeuropeiske land bør hunden vaksineres mot leptospirose, bruke parasittfrastøtende middel (som flåtthalsbånd) og behandle mot hjerteorm og andre typer innvollsormer fra en uke før avreise og ukentlig frem til hjemkomst.

Kontakt gjerne klinikken eller Mattilsynets lokale distriktskontor på telefon 06040 dersom du har flere spørsmål.