Spør veterinæren - kattepest + padder

lagt inn 21. aug. 2014, 04:37 av Din Dyreklinikk   [ oppdatert 29. jul. 2015, 01:42 ]

Spørsmål: Jeg har hørt at det er kattepestutbrudd flere steder i Vestfold, hva er symptomene og hva kan jeg gjøre for katten min?

Kattepest  er en alvorlig virussykdom (parvovirus) som ofte fører til døden hos uvaksinerte katter. Helt unge katter kan falle døde om fra en dag til en annen, men de fleste starter med å blir sløve, miste matlysten, få høy feber, oppkast og diare (gjerne blodig). Ofte dør de av væsketapet i seg selv, men viruset ødelegger også immunforsvaret til katten.

Det er veldig smittsomt, og smitter som regel via spytt,bulldog and bullfrog - english bulldog and bullfrog isolated on white background urin eller avføring. Siden viruset er veldig motstandsdyktig kan det overleve i miljøet i opptil flere år og kan således smitte via feks liggeplasser, gjenstander, skosåler eller insekter. Det er mulig med smitte fra hund til katt, men ikke motsatt. Det smitter ikke til mennesker.

Det finnes ingen kur mot viruset, kun støttebehandling mens man håper på det beste over de neste dagene til ukene. Den beste behandling er forebygging med vaksine. Det tar ca to uker fra vaksinering til full beskyttelse, så det er ingen grunn til å vente til utbruddet kommer til ditt nærområde!

Spørsmål: Jeg har sett at det har begynt å dukke opp padder på fuktige landområder nå. Er det farlig om hunden min skulle finne på å spise en?

Det er ikke helt uvanlig at hunder prøvesmaker på litt av hvert. I juli/august blir rumpetrollene til padder som kryper opp på land, så dette kan være et reelt problem for den altetende hunden. De fleste hunder spytter dem rett ut igjen, fordi de smaker vondt.

Men padden kan allerede ved første smakebit skille ut et giftstoff, kalt bufonin, ut fra "vortene" på ryggen. Dette er en av de største forskjellene på padder og frosker, fordi froskene ikke har de samme «vortene», men har til gjengjeld en mer slimete overflate enn padda.

Stoffet fra våre padder i Norge gir som regel bare en mild forgiftning hos dyra som spiser dem. Det fører oftest til en voldsom sikling, litt sløvhet og kanskje litt skjelving. Enkelte rapporterer at hunden nesten kan virke litt ruset også. Det kan vare opp til et døgn.

Er padden nylig fortært kan man prøve å få hunden til å kaste opp, ellers kan man i de fleste tilfeller bare avvente. Blir hunden veldig dårlig bør veterinær kontaktes. Skummet kan i verste fall føre til kvelning, og veterinær kan gi et middel som stopper siklingen sammen med annen støttebehandling.