Artikler‎ > ‎

Spør veterinæren

lagt inn 3. mai 2015, 09:01 av Din Dyreklinikk
Spørsmål: Jeg synes ofte jeg møter forskjellige veterinærer hver gang jeg har med dyret til sjekk. Hvorfor har man ikke en «fastveterinær» på samme måte som man har «fastlege»?

Svar:
På klinikken vår fordeler vi dagene hvor en veterinær står med kirurgi, en med tannbehandling, en med medisinske utredninger og akuttpasienter. Det vil si at timen blir stort sett blir satt opp hos den veterinæren som jobber med det fagfeltet den dagen. Dette bl.a. for å slippe og bryte opp midt i operasjoner. Vi har også hver våre spesialfelt dersom det er et vanskeligere kasus. Vi prøver så godt det er mulig å sette opp kontrolltimer for å følge utviklingen av den samme sykdommen hos den samme veterinæren som har sett på pasienten tidligere.

Hvis man ønsker time hos en fast veterinær så lar det seg oftest gjøre hvis man er litt fleksibel på når man kan få time. 


Spørsmål: Da jeg skulle levere dyret mitt for narkose så måtte jeg levere om morgenen selv om jeg har forstått at operasjonen ikke ble utført før langt ut på dagen. Hvorfor kunne jeg ikke levert når hun skulle bedøves?

Svar: Alle pasienter som skal i narkose, tas inn på morgenen. Dette er på samme måte som man gjør på sykehusene. Etter inntaket opererer vi dyrene etter tur. Det kan være vanskelig å si eksakt hvor lang tid en operasjon tar, og neste pasient må være tilstede slik at man kan starte neste operasjon uten dødtid imellom. Av og til må vi også omrokkere på timeplanen spontant hvis det for eksempel kommer en akuttpasient inn, og da er det lettest å gjøre det med pasientene som er inneliggende.

Dyrene slår seg som regel godt til ro i oppstallingsburene. Vi tar hundene med ut for å tisse om de er oppstallet lenge og vi ser hele tiden til at dyrene har det bra gjennom dagen.


Spørsmål: Hvorfor kan jeg ikke få med faktura etter dyrlegebesøk?

Vi skulle gjerne gjort det enklest mulig for kundene, og gitt med faktura ved behov. Vi har dessverre sett at det i praksis ikke er mulig med denne ordningen, fordi det er et stort antall av de som får faktura som aldri betaler regningene. Det medfører mye ekstraarbeid å innkreve dette, og store tap for klinikken.

Dersom du ikke har mulighet til å legge ut er det mulig å søke lån hos en tredjepart som heter «Ressursbank» gjennom oss, om du ikke har betalingsanmerkninger. Lånene er kostnadsfrie i inntil 30-60 dager. Det går også an å betale med kredittkort på våre bankterminaler.

Dersom du har dyreforsikring i Agria, Gjensidige, DNB eller Sparebank 1 kan vi ofte gjøre direkteoppgjør med dem, hvor du bare betaler egenandelen uten å måtte legge ut for hele beløpet.
Comments