Spør veterinæren - dyrepleierens rolle + løs avføring hos hund

lagt inn 2. mai 2013, 04:54 av Din Dyreklinikk   [ oppdatert 29. jul. 2015, 01:40 ]
Dyrepleierens rolle

Her om dagen var jeg inne på dyreklinikken med katten. Det var en dyrepleier satte medisinsprøyta. Kan du forklare meg forskjellen på veterinær og dyrepleier?

Man kan sammenligne veterinæren med lege, og

dyrepleier med sykepleier. Det er dyrlegen som hovedsakelig undersøker dyret, bestemmer hvilke prøver som bør tas for å komme frem til en diagnose og hvilken behandling som skal utføres.
Deretter delegeres ofte oppgaven til dyrepleierne som for eksempel tar blodprøver og røntgenbilder eller gir medisiner. De følger også med på dyrets tilstand i narkose mens dyrlegen opererer. Ofte klipper dyrepleieren klør og renser ører, tenner eller sår. Samtidig er det stort sett dyrepleiernes jobb å hjelpe i resepsjonen, svare på telefoner og analysere prøver på laboratoriet. Dyrepleierne som jobber hos oss har treårig utdannelse fra Danmark, og sitter inne med mye erfaring og kunnskap. Alt dyrepleieren gjør er under dyrlegens ordre og hovedansvar.

Hunden min sliter mye med løs avføring. Hva kan jeg gjøre med det?

Den aller vanligste årsaken til diaré hos hund er at de har fått i seg noe fordøyelsessystemet ikke er vant til. Kanskje har den funnet en råtten matbit i grøftekanten eller kanskje du har gitt den middagsrester. Hvis du tror dette kan være tilfellet gjelder det å gi «skånsom kost» de neste dagene slik at tarmsystemet får ro til å komme i balanse igjen. Denne lette kosten kan bestå av kokt ris sammen med litt kokt kylling eller hvit fisk. Du kan også kjøpe ferdig fôrblandinger til dette formålet hos veterinæren. Noen tilstander krever kontinuerlig spesiell diett for at hunden skal holde seg frisk. Det kan også lønne seg å gi tilskudd av god bakteriekultur i form av produkter som for eksempel «Zoolac», «Canikur», «Pro-kolin» m.fl. Disse fås også hos veterinær eller på apotek. Pass på at dyret får i seg nok vann hvis det mister mye væske. Hvis det ikke gir seg i løpet av noen dager, hunden får dårligere allmenntilstand eller blod i avføringen så bør du oppsøke veterinær for behandling og undersøke om det kan være en annen underliggende årsak. For eksempel kan vi sende inn avføringsprøve til bakterie- og parasittundersøkelse, ta røntgen for å se om noe har satt seg fast eller blodprøve for å se om det er andre kroppslige årsaker. I noen tilfeller må vi til og med ta vevsprøve fra tarmen for å få diagnosen.