Sulten på avføring

lagt inn 26. apr. 2013, 00:19 av Din Dyreklinikk

Mange hundeeiere spør fortvilet om råd fordi hunden deres har en uvane å spise avføring. Siden jeg ikke kan spørre hunden direkte om denne bisarre oppførselen bestemte jeg meg for å undersøke nøyere hva forskernes teorier går ut på.

En del gnagere og kaniner spiser naturlig egen avføring for å få med seg alle næringsstoffene. Dette er ikke nødvendig hos hunder med mindre det er noe galt med fordøyelsen! Eksempler kan være innvollsorm, bukspyttkjertelproblemer eller andre årsaker til løs avføring. Noen hormonelle lidelser eller kortisonbehandling kan også øke appetitten så mye at de spiser hva som helst.

I de fleste tilfeller er det nok enten en lært årsak eller atferdsproblem. Det er normalt at tispa spiser avføringen til valpene frem til tre ukers alder. Det stammer antagelig fra ulvene som gjør det for å redusere risiko for sykdom og tiltrekking av andre rovdyr. Dersom dette fortsetter etter dieperioden vil valpene lære av moren. Hvis valpene «kjeder seg» mye er også sjansen større for at de vil prøvesmake. Her har oppdretter et stort ansvar for å sørge for tilstrekkelig renhold, sosialisering, samt stort nok valperom og luftegård. Aktivisering kan være et godt middel senere også.

Hunder som har blitt straffet for å gjøre fra seg inne kan prøve å «rydde opp etter seg». Er den lavt på rangstigen kan den gjøre det for å unngå bråk, da avføringen kan oppfattes som markering av revir.

Før kunne enkelte fôr inneholde for lite av viktige b-vitaminer, men dette skal være godt regulert i alle fôr i dag. Derimot kan et fôr med for mye karbohydrater føre til at hunden får for lite fordøyelsesenzymer og instinktivt spise avføring for å utnytte dem på nytt. De kan også tiltrekkes av katteavføring som inneholder vesentlig mer proteiner og andre fordøyelsesenzymer. Et kjerringråd er å gi hunden ananas (eventuelt papaya og fiken) hver dag. Mange hunder liker ikke denne lukten, samtidig som det tilfører en del fordøyelsesenzymer som de kan mangle. En annen mulighet er å bytte fôrmerke eller å legge til vom i fôret over en periode.

Heldigvis vil de aller fleste vokse atferden av seg. Hvis ikke må du tålmodig trene hunden til å lære hva «nei» betyr, samtidig som den blir belønnet før å komme rett etter å ha gjort fra seg. Ekskrementer bør fjernes så raskt som mulig og den må holdes i bånd ute. Ofte blir tilstanden ufrivillig forsterket ved å gi hunden oppmerksomhet når den spiser avføringen.

Sannsynligvis lider eier mer enn hunden i de fleste tilfellene.