Vaksinasjon forebygger sykdommer!

lagt inn 12. nov. 2012, 13:04 av Din Dyreklinikk
Forebygging av sykdommer er den aller beste behandlingen – særlig om det gjelder dødelige sykdommer! I dag er det heldigvis en selvfølge for de fleste å vaksinere dyret sitt. Det beskytter ikke bare individet mot sykdom og død, men holder også smittepresset nede for hele hunde- og kattepopulasjonen.

I de første åtte leveukene er kjæledyret beskyttet mot smittsomme sykdommer via råmelk, dersom moren var optimalt beskyttet under drektigheten. Denne beskyttelsen svekkes gradvis og det er derfor viktig å vaksinere dyret mens de er på sitt mest utsatte for selv å bygge opp motstandskraft mot sykdommer. Det er vanlig å vaksinere valper ved rundt 8 og 12 ukers alder og kattunger ved 12 og 16 uker. Deretter bør du vaksinere dyret årlig. Det kan bli aktuelt å måle kroppens antistoffer før vi gir revaksineringer i fremtiden.

Før vaksineringen utføres en helseundersøkelse. Dette er fordi kun friske dyr skal vaksineres. Den årlige vaksinering blir derfor også en årlig helsesjekk hvor det er mulig å oppdage andre sykdommer på ett tidlig stadium. Det er en god mulighet til å få råd om dyrehelse.

Hunder

Mange av sykdommene vi vaksinerer mot i Norge er nærmest utryddet her til lands, men ettersom reising med kjæledyr har blitt mye vanligere bør vi fortsette å være forsiktige. Det anbefales å vaksinere mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og kennelhoste.

Valpesyke er en virussykdom som fører til høy feber, nedsatt matlyst og slapphet. Etter noen dager blir det betente øyne, puss fra nesen, hoste, lungebetennelse, diaré og oppkast. I senere stadier kan nervesystemet angripes, ofte med kramper og døden til følge.

Smittsom leverbetennelse skyldes også et virus som angriper leveren, særlig hos valper. De får plutselig feber, kraftige magesmerter, oppkast og diaré. Dødeligheten er høy, men noen får en mildere variant der en karakteristisk blåfarging av hornhinnen i øynene er eneste symptom.

Hundepest (parvovirus) angriper tarmslimhinnen og kan gi kraftig, ofte blodig og dødelig diaré hos hund. Noen ganger går det rett på hjertemuskelen og fører til akutte dødsfall. Valper er mest utsatt, men også eldre hunder.

Kennelhoste er en samlebetegnelse på smittsomme luftveisinfeksjoner som kan forårsakes av flere typer virus og bakterier. Kennelhosteutbrudd kommer like sikkert som influensa smitter oss mennesker, med høysesong om høsten og vinteren. Utbruddene oppstår gjerne etter store ansamlinger, som på utstillinger eller i kenneler. Likevel er andre hunder i faresonen fordi det smitter veldig lett via dråper fra luftveiene og hundene er ofte friske over en uke før de får symptomer på sykdom. De klassiske symptomene er kraftig tørrhoste som kan ende i brekninger. De er ofte mildt allment påkjent, og symptomene kan vare fra 1 til 3 uker. Hunder som ikke vaksineres har større sjanse for å utvikle kompliserende lungebetennelse.

Katter

Kattepopulasjonen er ikke like godt vaksinert som hundepopulasjonen. Innendørskatter bør også vaksineres, da de utsettes for smitte via eierne og andre dyr i husholdningen. Det anbefales å vaksinere mot kattepest og katteinfluensa.

Kattepest skyldes et virus som er nær beslektet med hundens parvovirus. Hvert år er det utbrudd forskjellige steder i landet. Symptomene er feber, slapphet, buksmerter, diaré og oppkast. Kattepest er en alvorlig og potensielt dødelig sykdom hos uvaksinerte dyr.

Katteinfluensa er samlebetegnelse på infeksjon i øvre luftveier, øyne og munnhule hos katter. På samme måte som kennelhoste hos hund kan det forårsakes av flere virus og bakterier. Denne infeksjonssykdommen er veldig smittsom, men ikke nødvendigvis dødelig og mange katter er symptomfrie smittespredere. Sykdommen ses ganske ofte i Norge grunnet dårlig vaksinering av kattepopulasjonen.

Annet

Skal du ha med dyret ditt til utlandet må du også huske vaksinasjon mot rabies minst 3 uker før. I Europa smitter dette oftest fra ville rever. Skal du sydover i Europa lønner det seg også å vaksinere mot leptospirose.

I tillegg velger mange å vaksinere tisper som skal ha valper mot herpesvirus, som ellers kan føre til abort. Kattunger som er spesielt utsatt kan også vaksineres mot felin infeksiøs peritonitt (FIP).

I Norge vaksineres også ilder mot valpesyke.

Bivirkninger med vaksiner brukt i Norge er sjelden, og de vanligste bivirkninger er kortvarig nedstemthet og slapphet med eventuell nedsatt appetitt, samt hevelse på injeksjonsstedet.

Vaksinering er et viktig, effektivt og rimelig forebyggende tiltak for å opprettholde en god dyrehelse i Norge. Dyreeiere har et felles ansvar for å holde smittepresset i Norge lavt.